HTML

Niksim

"Jaj annak az írónak, aki nem ápolja megalomániáját, aki hagyja, hogy apadni kezdjen, és mit sem tesz ez ellen! Csakhamar tapasztalni fogja, hogy az ember nem lehet büntetlenül normális." (Cioran)

Friss topikok

A kézművestől a zseniig – A művészmítosz eredete

2009.06.02. 07:32 Niksim

Edvard Munch Sikoly című képe azon kevés műalkotás közé tartozik, amely ismertebb, mint alkotója. Rendszerint a művész neve az első számú árfelverő tényező. Akár mítoszként vagy márkáként, akár az istenáldotta zseni szakrális dicsfényétől övezve vagy a sikeres sztár profán alakításában – a művészeti piac árspiráljának centrumában a művész alakja áll. A társadalomban elfoglalt különleges helye alapozza meg produktumainak különleges pozícióját és azok különleges árát. Ez egy hosszú történeti fejlődés eredménye, amely azzal kezdődött, hogy a művész az alárendelt kézműves névtelenségéből kilépett a művészettörténet rivaldafényébe. A művész alakja – valahol félúton az idealizált teremtő és a megbélyegzett kívülálló között – egy mítoszból és valóságból, kulturális színeváltozásból és társadalmi realitásból összeálló, bonyolult képrejtvény. Ott van a közönség projekcióiban és a művészek önmenedzselő gesztusaiban, egyúttal a művész ambivalens életvalóságát is tükrözik, amelyben szüntelenül keveredik a kívülállás igénye és az elfogadottság iránti vágy. A görög antikvitásból származik az a hőskép, amely a középkorban a mártírok és szentek alakjában keresztény vonásokat öltött, a reneszánszban pedig a művész figurájában kelt humanista ihletésű életre. A művészről mint univerzális értelmiségről alkotott kép a reneszánsza óta alakult át a romantika intuitív zsenijén keresztül a jelen médiaképes popsztárjává. Örök jellemzője a kreatív személyiség, amely kultúránk központi eszményét testesíti meg, és amelynek produktumai épp ezért nem véletlenül tartoznak a legdrágábban forgalmazott áruk közé kultúrkörünkben.

Történeti perspektívában válik világossá, hogyan vált a művész személye a művészeti piacon az értékteremtés alfájává és ómegájává. A művész felemelkedése alárendelt kézművesből autonóm alkotóvá egy olyan évszázadokon át tartó folyamatban ment végbe, amely egyidejű kulturális, társadalmi, politikai és gazdasági változások erőterében bontakozott ki. A kezdet a temető individuum dicsőítése volt, amely a reneszánsszal megjelent új szemléletből fakadt. Korábban a teremtés képességét egyedül istennek tulajdonították. A kreativitás lehetősége arra korlátozott, hogy az embernek módjában állt azt variálni, amit Isten a temetés révén a rendelkezésére bocsátott. A művész kézműves volt, akit a mindenhatótól és a megrendelőjétől kapott előírások gúzsba kötöttek.

A művész felszabadulása egy paradigmaváltással – a centrális perspektíva felfedezésével – kezdődött, ami Filippo Brunelleschi építész, szobrász, festő és feltaláló nevéhez fűződik. A perspektivikus festészet a valóság olyan illúzióját hozta létre, amely messze túlmutat az addigi ábrázolásmódon. Minden ábrázolt tárgy a néző és a festmény enyészpontja közötti tengely köré szerveződött. A néző nem kívül állt többé, hanem egy csapásra a művész alkotta világ-tér középpontjában találta magát. Legkésőbb itt kezdett felfényleni az önálló művész teremtőereje és ragyogta túl a kézműves erényeket. Giorgio Vasari azt írja Leonardóról, hogy fél napokat töltött el a festőállványzaton anélkül, hogy akár csak kézbe vette volna az ecsetet. Amikor megkérdezték tőle, miért teszi ezt, a művész így felelt: „(…) az emelkedett szellemek többet alkotnak, amikor keveset dolgoznak, mert azon igyekeznek, hogy ötleteket találjanak ki, és megformálják azokat a tökéletes gondolatokat, amelyeket később kifejeznek, s az elméjükben született lelemények alapján kezükkel ábrázolnak”

[...]

(Innen idézve: Piroschka Dossi: Hype – Művészet és pénz, Corvina Könyvkiadó, 2008., Fordította: Schulcz Katalin)

1 komment

Címkék: könyv hype képzőművészet mévészet és pénz piroschka dossi

A bejegyzés trackback címe:

https://niksim.blog.hu/api/trackback/id/tr951158194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Niksim 2009.06.06. 16:34:28

Hol a fenében van az admin felületem, faszom alássan? Volnék az a nagyon nem gentlemanlike indiszkrét, aki általában szokom lenni, de így azért nehéz. A Trianon-emléknap baszarintotta ki a biztosítékot vagy csak rám pikkel a reccer?
süti beállítások módosítása