HTML

Niksim

"Jaj annak az írónak, aki nem ápolja megalomániáját, aki hagyja, hogy apadni kezdjen, és mit sem tesz ez ellen! Csakhamar tapasztalni fogja, hogy az ember nem lehet büntetlenül normális." (Cioran)

Friss topikok

Tegnap kulturálisan megint sűrű napom volt

2008.12.17. 16:19 Niksim

Alapos médiamustrával kezdődött, majd zenehallgatással folytatódott. A Pitchfork, a kősznob, de (vagy ezért?) roppantmód tájékozott ízlésű amerikai zenei portál által összeválogatott 1977 és 2006 közötti ötszáz legjobb dalba merültem alá. Vagyis abba, amit a nem túl sok megosztótól letorrentezhető 3,4 gigányi dalból eddig leszedtem. Furcsa egy listán látni Brian Eno 1/1 című, bő 17 perces ambient alapművét, Chic Good Timesát nyolc percben meg mondjuk Lou Reed 11 perces Street Hassle-jét. És még csak a lista első húsz dalából szemezgettem.

A buszon a The Zombies Odyssey And Oracle című 1967-es klasszikus beatlemeze volt az útitárs. Már vagy sokadszor hallgatom újra. Nem könnyű vele egykönnyen betelni. (Fura mondat!) Pár napja megnéztem róluk egy fotót, amin az öltönyös-jólfésült stílusban pózoltak. Azóta is igyekszem elfelejteni, hogy az, ami ennyire tetszik, azt ilyen küllemű emberek művelik. A méret, a csomagolás és a tálalás módja igenis sokat nyom a latba! Hülyeség, hogy nem!

Beérkezve Szombathelyre, az első utam a Berzsenyi Dániel Könyvtárba vitt. Visszakerült a kölcsönözhető állományba Polanski Kés a vízben és Godard Alphaville című filmje meg az Amorf Ördögök Pokoldiszkó (1994-2006)-ja. Múlt szombaton vettem ki őket, amikor annyira elegem lett a családomból, hogy inkább feljöttem a megyeszékhelyre, hogy barangoljak egyet a városban, és egy energiaital társaságában elolvassam a Magyar Nemzet Magazinját. Ezúttal a további hiánypótló akció keretében Polanski Iszonyatja és Buñuel A vágy titokzatos tárgy című filmjeik kerültek hozzám. Se a tegnapi, se a mai éjszakai mozi nem kínálkozik könnyűnek.

Aztán a közeli Alexandra Könyvesboltba tértem be, hogy a Hasítás – Magyar rocknovellák című Magvető Kiadós gyűjteményt kaparítsam a birtokomba. Ámde hiába néztem végig a polcokat a zenei részlegen, csak nem akadtam rá a könyvre. Ahogy mentem át az áruháznyi méretű bolton, beleakadtam a főszerkesztő asszonyába. Elbeszélgetünk. Még így, hogy nem volt jó passzban, mindenről volt egy-két rossz, elhatárolódó szava, még így is szimpatikus nő. Annyira belemerültünk a világ dolgainak kifilézésébe, hogy csak vagy fél óra után jutottam el oda, hogy megkérdezzem a nagyszámú (három) pénztár mögötti lányokat a könyvről. Nézték a gépbe, vonták fel a szemöldöküket és mondták, hogy pedig kell belőle még négynek lenni. Egyikük elmegy a polcokhoz és visszatér azzal a könyvvel, amit már első blikkre kiszúrtam magamnak, hogy milyen egy randa borítója van. Egészen pontosan így néz ki.

El- és beleolvastam imitt meg amott a kötetbe és eddig csak egy bosszantó novellát találtam. Bárdos Deák Ágnes önmitológiás A rock ’n’ roll Jeanne d’Arcja-ja még dokumentumértékkel is bír, Podmaniczky Szilárd Képzelt riportja meg annyira nagyon, hogy várom a későbbi kihívókat. Nem idézek belőle, mert mindenkinek el kell olvasni. A novellavégi csattanónál aligha lehetne rákenrolosabb befejezés. Briliáns. És ha már ezt a szót leírtam, akkor szólhatok az egyetlen bosszantóról is. Esze Dóra „Ha nem ég a villany, kevésbé veszélyes” című írása bár ígéretesen indul, de aztán hamar bölcsészes csiklóbirizgálásba kezd. Bár mondjuk már a „Kurt Cobain kalandosnak mondható esete az iróniával” mottónak is gyanúsnak kellett volna lennie. Könyörgöm, ahogy írja is, a Nirvana énekese gyomorbajos volt, amire gyógymódként heroint szúrt, mindez pedig az addig sem szolid önutálatát a csillagos égig fölturmixoló sztársága súlyosbított az öngyilkosságig! Innentől fogva nehéz vele kapcsolatban iróniát emlegetni. Néha kevesebb eszesség célravezetőbb volna.

Fél háromra volt megbeszélve a Szimfónia Kávézóban az interjút a második delikvenssel a Savaria Szimfonikus Zenekarból. Az első itt olvasható. Már kettőkor ott voltam. Kértem egy tonikot, majd átlapoztam a kötetet. Néhány perccel a megbeszélt időpont előtt megérkezett a fickó. Ha a sajtótájékoztatón nem is tűnt annak, nagyon szimpatikus. És dől belőle a beszéd. Hamarosan megint azt érzetem, hogy mennyire kevés is vagyok én a zenészekhez képest. Újra neki kéne ugranom a két és fél éve parkolópályára állított regényemnek. Az ALON-on valószínűleg még karácsony előtt olvasható lesz a cikk.

Hazafelé az Ultravox nevű, zongorával és szintikkel is operáló, maguknak néhány szokatlan hangzást is megengedő punkcsapat első két 1977-es albuma az Ultravox és a Ha Ha Ha adott a buszon kívüli sűrű ködnek háttérzenét. Nem véletlenül érezni rajtuk a kraut-rock, az olyan korai elektronikus zenék mint a Kraftwerk hatását, hiszen a fentebb már említett Brian Eno volt a producerük. A buszon belüli félhomály meg még adott nekik valami szokatlan hangulatot. Mindig is odavoltam a ködért, teszem hozzá mintegy mellékesen.

Késő délutántól estig a cikket pötyögtem be és nyestem vissza, majd 101 percnyi Iszonyat Catherine Deneuve-vel, Roman Polanski dirigálásban. Ritkán adnak egy filmeknek ilyen találó, egyben a hatást is tökéletesen leíró címet.

Szólj hozzá! · 2 trackback

Címkék: kritika könyv szombathely filmek interju dalok alon savaria szimfonikus zenekar ingyenreklám ujságírás

A bejegyzés trackback címe:

https://niksim.blog.hu/api/trackback/id/tr50828253

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Private Equity Thailand 2018.01.21. 22:28:57

ap notes biology chapter 19 viruses - Jane rudolph and sean

Trackback: Private Equity Thailand 2017.12.08. 10:34:27

Acai Juice Weight Loss Side Effects - befichothe on blog.hu

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása